Діти

Дитячі малюнки

Що малюють діти, і коли потрібен дитячий психолог

Майже всі діти із задоволенням малюють. Малюнок – це дитяча фантазія, і відображення того, що малюк побачив або чому навчився. Це і гра, і навчання. Як часто ми пишаємося, якщо малюнки виходять все краще і краще, але майже не звертаємо уваги на те, що саме і як зображено на аркуші паперу.

А адже в дитячому малюнку відображається внутрішній світ дитини, саме тому психологи приділяють малюнку особливу увагу. Тому що намалювати дитині легше, ніж висловити щось словами. Малюнок – це такий щирий розповідь про себе, про те, як дитина сприймає себе і своє оточення.

Для фахівця це ще й показник психічного розвитку дитини, його сприйняття, моторики, розвитку мислення і мовлення, його емоційного стану, тому так часто на консультаціях психолог просить дитину намалювати конкретний малюнок, і оцінює його за певними критеріями. Як правило, рисункові тести є доповненням до інших діагностичних методик, і самі по собі ніколи не є підставою для будь-якого діагнозу. Вони допомагають зрозуміти, як і про що дитина думає, як він уявляє, що він відчуває, і де можуть бути проблемні ситуації.

На що варто звернути увагу?

Подивіться на дитячий малюнок більш уважно – і ви впізнаєте свою дитину набагато краще. Про що він думає і мріє? Чого він боїться? Як він бачить світ навколо себе?

До 3-4 років тільки малюки освоюють олівці та фломастери. Перші малюнки, як правило – всім відомі “головоноги” – кружечки з паличками (руками і ногами) і оченятами. А ось малюнок дитини 5-7 років вже досить повно відображає його внутрішній світ, і його сприйняття навколишнього простору.

Звертайте увагу на малюнки дитини в цілому. Які емоції вони передають? Яке загальне враження складається? Як вам здається, які почуття відчував дитина, поки малював – він радів, сумував, злився, жалкував про щось?

Краще всього, якщо ви подивитеся на різні малюнки, тому що окремо взята картинка може бути випадковою, і просто говорити про якийсь скороминущому стані.

Про що можуть розповісти малюнки?

Психологи помітили, що деякі малюнки можуть розповісти про важливі для дитини речі – про його сім’ю і взаємини усередині сім’ї, про нього самого і про те, як він бачить себе у світі. А ми з вами можемо прочинити дверці в світ, який бачить ваша дитина.

Діти часто малюють тата і маму, бабусю й дідуся, братів і сестер. Давайте подивимося на родину очима дитини:

Хто входить до складу сім’ї, кого малює дитина? Добре, якщо всі члени родини будуть у зборі. А адже іноді буває й так, наприклад, що у відповідь на прохання намалювати свою сім’ю, дитина малює себе, кішку і телевізор.

Який настрій у членів сім’ї? Вони дружні або лаються один з одним, сперечаються і сваряться?

Ріст і розмір людей на малюнках – дуже цікавий показник. Він може відображати і реальне зростання (наприклад, папа вище мами), а може говорити і про те, хто в сім’ї головний.

Як розташовані фігури на аркуші? Якщо вся сім’я намальована разом, а хтось один окремо і далеко, то це може бути і малюнком реальної ситуації (“тато у відрядженні”), і відображенням сприйняття дитини – “тато з нами рідко спілкується, мені його не вистачає”.

Намалюй дівчинку (хлопчика), схожого на себе

Малюнок людини, схожого на себе, теж цікаво проаналізувати. Як малюк сприймає самого себе? Про що він мріє, яким він хоче бути?

Зверніть увагу, як дитина зображує себе, наскільки промальовані частини тіла, одяг.

Як дитина має себе у групі людей – якщо він менше за інших, або перебуває в стороні, то це може говорити про труднощі зі спілкуванням.

Зверніть увагу на настрій людини на малюнку.

Намалюй дитячий садок / Намалюй свій клас

Малюнок ситуації – це прекрасний непрямий спосіб дізнатися, як ваш малюк відчуває себе в дитячому саду, в школі, у лікаря, в гостях, і що там відбувається. Діти не завжди можуть розповісти про це прямо, а через малюнок ви дізнаєтеся багато цікавих подробиць.

Запитайте дитину, де він на малюнку, що він відчуває, який він – веселий чи сумний, і чому.

Що роблять і що говорять інші люди на малюнку – друзі, вихователі, вчителі.

А це вже може бути небезпечно!

Іноді малюнок може стати сигналом, що з дитиною не все гаразд, і варто звернутися до психолога або до лікаря. Ми ні в якому разі не закликаємо ставити діагноз і робити якісь висновки тільки на підставі малюнків. Але на деякі моменти ми хотіли б звернути особливу увагу.

Зверніть увагу, як дитина малює

–Дуже слабкий натиск на олівець, нечіткість ліній, а у дітей старше 5-6 років – нездатність заштрихувати (“зафарбувати”) область всередині замкнутої лінії (штрихування виходить далеко за область контуру, або значно не доходить до контуру).

Про що це може говорити? Ці прояви можуть говорити про неврологічних порушеннях, порушення зору або опорно-рухового апарату або про порушення дрібної моторики. Варто звернути увагу педіатра і невролога.

–На малюнку людини присутні зображення внутрішніх органів. Звичайно, намальоване сердечко у принцеси або принца – не в рахунок, або малюнок прийому у лікаря. Але якщо дитина часто зображує внутрішні органи в подробицях, то варто проконсультуватися у психіатра.

–Розрізненість частин тіла на рисунку: руки і ноги не приєднані до тулуба, частини тіла наче не пов’язані один з одним і дитина не може намалювати цілісний малюнок людини.

Що це означає? Це може говорити про особистісної дезорганізації або психічних порушеннях. Бажано отримати консультацію дитячого психолога або психіатра.

–Стереотипні малюнки: один і той же малюнок повторюється багато разів, з однаковими елементами, квітами, розташуванням на аркуші.

Що це означає? Це може бути ознакою психологічних порушень – наприклад, те, що є для дитини дуже важливим, він не може прожити якусь ситуацію, і постійно малює одне і те ж. Рекомендуємо проконсультуватися у психолога.

–На малюнках повністю відсутні люди і тварини: дитина малює тільки неживі предмети або абстрактні малюнки.

Про що це може говорити? Це може бути як ознакою труднощів у спілкуванні і побудові стосунків, так і ознакою неврологічних порушень, наприклад, аутистичного спектру. Варто проконсультуватися у невролога та дитячого психолога.

–Сильний акцент на агресії– великі зуби у тварин, що стріляє зброя у людей, зображення вибухів, страждаючих людей і тварин, зруйнованих будівель. Велика кількість предметів чорного і червоного кольору на малюнках.

Що це означає? Це ознака, яка може означати і сильний страх, і приховану (або відкриту) агресію у дитини, і пережите ним насильство, і сліду від дуже цікавою його ситуації або новини. Поговоріть з дитиною, що він малює і чому, що це означає. Як він себе почуває після малюнка. Що його лякає або злить. І, звичайно, проконсультуйтеся у дитячого психолога.

–Травми у людей: іноді в малюнках відображається фізична біль дитини, про яку він боїться сказати. Подивіться на травми у людей або звірів на картинках, зверніть увагу на місце, де намальований пластир. Може бути, малюк забився або його щось хвилює? Запитайте його про це або огляньте це місце у дитини.

–Повна відмова малювати. Зазвичай діти легко роблять те, що їм дається без особливої праці. Якщо ж малювати з якихось причин важко, то це може бути показником прихованих проблем.

Що це означає? Можливо, у дитини недорозвинена дрібна моторика, і йому дійсно складно малювати (це питання для консультації у дитячого невролога). Повна відмова малювати може бути і показником психологічних проблем – дитина боїться зробити помилку, боїться виразити себе, або навіть він пережив травматичну ситуацію і боїться проявлятися свої почуття. У цьому випадку варто звернутися до дитячого психолога.

–Звертайте увагу на малюнки в цілому. Якщо ви помітили, що змінюються кольори, є якісь незрозумілі для вас зміни у темі малюнків – не соромтеся, запитайте у дитячого психолога. Малюнок вашої дитини може відображати його емоційний стан в цілому.

Малюнок – це прекрасний привід для спілкування!

Частіше розмовляйте з дитиною про його малюнках. Це чудовий привід для бесіди – ви дізнаєтеся, про що дитина думає, що його турбує або надихає, про що він мріє.

Можна задавати різні питання – “Що й кого ти намалював? Чому саме такого кольору? Чому предмет або герой розташований саме тут? Що роблять герої на малюнку, як вони себе почувають? Кого або чого не вистачає на малюнку? “

Іноді дитині складно щось сказати прямо, але він це може виразити через малюнок та свою розповідь про нього. Це дуже хороший спосіб дізнатися більше про своєму власному дитину – про його внутрішній світ, про його сприйнятті інших людей. А ще це корисно дитині – адже він вчиться розповідати, будувати речення і висловлювати свої думки і почуття.

Словом, якщо поставтеся до дитячим малюнкам більш уважно, і ви побачите світ очима вашої дитини і зможете краще його зрозуміти.